top of page

אמנות וחינוך

האמנית מרים אברהמסון היא מורה לאמנות בבית הספר "תבנית החינוך המוזהב" המיישמת תפיסות ושיטות חינוך חדשות, כשהמוטו העיקרי הוא שהלמידה צריכה להיות מהנה. תכנית הלימודים האקדמית משמשת כמדיום ליצירת מרחב למגוון רחב של גישות, דרכי חשיבה ואיכויות אצל ילדים, המלמדות אותם כיצד לחיות חיים מוצלחים, וכיצד להפוך למבוגר עם תודעה חופשית משלו. בראיון זה מדברת מרים על פונקציות שונות של אמנות ועל החלק החיוני של חינוך אומנויות ואומנות בביסוס איזון, ביטחון ואמונה בילדים.




ג'וסינה: מה תפקידה של האמנות בהוראת אמנות וחינוך?


מרים: להיות אמנית זה דבר אחד, ללמד אמנות זה היבט אחר לגמרי. אלו דברים נפרדים; להערכתי יש להציע לכל התלמידים דרכי יצירה ולמידה של ביטוי אמנותי. אתה לא צריך להיות גאון או מה שנקרא 'מוכשר', כי כל אדם בעובדה שהוא בן אדם הוא בעל פוטנציאל כישרוני, לכל כיוון. אין דבר כזה מי שיודע לצייר ומישהו שלא יודע, לפי הפוטנציאל. ישנם ילדים ואנשים בעלי כישורים ספציפיים בתחום זה או אחר, שניתן לזהות אותם מגילאים צעירים מאוד. עם זאת, עבור רוב האנשים זו ההשפעה של המשפחה, התרבות, החוויה שיגרמו לאדם אחד להיות מסוגל יותר ואחר לחסום - או למצוא ביטוי באמצעות האמנות הפלסטית. כשאני פוגשת ילדים בכיתה א', אני באמת לא רואה אחד שעושה תמונות "יפות" ואחד שלא. אני כן רואה ילדים עם יכולות גדולות יותר להביע את עצמם באמצעות צבע, או תמונה, או ילדים שיש להם חופש ביטוי גדול או קטן יותר בגלל רמות של כישורים מוטוריים, אבל לא הייתי אומרת שמי שפחות נוטה אין סיכוי ללמוד איך לצייר ולתת ביטוי לאופי ולאדם המיוחדים והייחודיים שהינו. בדיוק בשביל זה הם בשיעור אמנות: לקבל את המיומנויות שהם לא נוטים אליהם באופן טבעי או שלא היה להם סיכוי לחוות. הם שם כדי להכיר את זה, על ידי יצירת אפשרויות בטריטוריה הזו של אמנות. בכיתות הצעירות אנו מציעים מגוון גדול יותר של חוויות שונות; בכיתות הגבוהות זה נהיה יותר ממוקד ועמוק. בשנים הראשונות אנו מציעים אפשרויות רבות לילד כדי לגלות מה הכי טוב עבורו. בגיל 13 או 14, צעירים פחות זמינים לקליטת דיסציפלינות שהם לא מזהים כדרושים להם. גיל ההתבגרות אינו זמן טוב להחדרת דיסציפלינות הדורשות חזרה וריכוז, אלא אם כן הם מעוניינים בכך במיוחד. אבל הניסיון מלמד שאם אני מתעקש כי זה נחוץ - גם אם הם לא רואים את זה באותו זמן - הם יכולים בסופו של דבר לאהוב את זה. אבל חשוב לנמק איתם למה אתה מתעקש.


בכל הגילאים השאלה הגדולה היא במה היו לאדם הצלחות. כאשר אנשים מצליחים במשהו הם נוטים להיות פתוחים לנסות שוב ולאהוב אותו.



בכל הטכניקות באומנויות ומלאכות, באחריות המורים להראות את הדרכים והאמצעים כיצד לעבוד, לחשוב ואיך להתמודד עם אתגר או לעבור את התחושה של איך משהו מרגיש: איך זה מרגיש לעבוד עם צבעי מים, פסטל שמן, עיפרון או גואש, מה ההבדל? השבוע ילדים בכיתה ג' עבדו בכיתת אמנות על סצנה תנ"כית שהם לומדים בשיעורי התנ"ך שלהם. דיברתי על פרספקטיבה, איך להראות משהו קרוב בתמונה או משהו רחוק ואיך צבעים קרובים יותר יהיו בהירים יותר וצבעים רחוקים יהיו עמומים. דיברנו על איזה חומר הכי מתאים לאיזה חלקים בציור. חלקים גדולים כמו שמיים יהיה טוב לעשות עם צבעי מים, עפרונות יהיו טובים לפרטים, מה שיהיה מתסכל לעשות עם פסטל שמן. בתוך זה ההדרכה כיצד להחליט איזה חומר אתה בוחר למטרות ספציפיות וכיצד ניתן להשתמש באיכויות שונות של כל חומר בצורה הטובה ביותר. הם צריכים ללמוד את האפשרויות כדי שיהיה להם בסיס וידע לבחירה. ברגע שהצעת טכניקות אחת בכל פעם, ויצרת בהדרגה נסיבות שבהן הילדים יחוו איך דברים עובדים, הם יכולים לבחור בכל נסיבות איזו דרך עובדת הכי טוב. מידע זה יכול לעשות את ההבדל בין יצירת אמנות להיות מהנה או מתסכלת. בהוראה ניתנת חזרה רבה על מיומנויות, מזוויות ונושאים מגוונים, כך שלכל הילדים יש סיכוי "לעלות לרכבת" ולא רק למהירים יותר. לתרגול טכניקות ויצירת אומנות יש יתרון גדול שכן כאשר תהליך למידה כולל עשייה, הקליטה טובה בהרבה והלמידה הופכת לתהליך אשר בסופו של דבר מביא לגאווה לילדים ולביטחון עצמי.


ג'וסינה: 'והם יודעים את זה כנראה עד סוף חייהם'.



מרים: 'כן, בתוך השיעור יש הרבה שיעורים קטנים הקשורים ליחס לחיים. למעשה, לפעמים, האמנות היא אמצעי להעביר לילדים דברים גדולים וטובים יותר, כמו איך לבקש עזרה, איך לאפשר לעצמך לנסות משהו גם אם אינך בטוח איך זה יתפתח? איך להסכים לעובדה שאתה לא מושלם ועלול לעשות טעויות? איך לקבל את העבודה שלך גם אם אתה אוהב יותר עבודה של מישהו אחר? איך לא להתייאש אם אתה לא מבין משהו או אם אתה לא מצליח לעשות משהו? איך לשאול שאלה בצורה פתוחה? אלה דברים מאוד גדולים לחיים מוצלחים. לעתים קרובות אני שומעת ילדים אומרים: 'זה יצא מכוער וזה בלתי אפשרי, אני לא מתכוון לנסות.' אז אני אומר: 'מה דעתך, במקום להגיד לי שהציור שלך גמור כי הוא נהרס, לשאול אותי מה אתה יכול לעשות עם זה, כדי שזה יהיה יותר כמו שאתה רוצה שזה יהיה?״ כשאני אומר את זה, הפנים שלהם מתבהרים, כי זה כמו להציע להם פתח במקום שבו הם חשו שיש קיר. 'אם אתה מנסה לשרטט כוס והיא יצאה מאוד רחבה ואתה אומר שהוא מכוער, אתה לא עוזר לעצמך בכך שאתה לא נותן לעצמך שום מידע על מה שמפריע לך. אחרי שאתה מבין שאתה מאוכזב - וזה מובן - השאלה הבאה צריכה להיות, מה מפריע לך? לאחר שהגדרת למשל שמשהו שציירת רחב מדי, אתה יודע שאתה צריך לעשות אותו דק יותר. אם אתה לא יודע איך, אתה מבקש מידע/ עזרה. כמורה לאמנות אני יכולה לעזור מנקודה זו של אתגר ואילך. בגלל כל הטעויות שעשיתי בעבודה שלי- הפכתי לקוסם בתיקון דברים. אבל אני לא יכול לעזור לך אם אתה אומר שזה מכוער, איך אני יכול להתווכח על זה?' אז, זה הפך לקוד, שבכיתה אני אומר 'במקום שתגיד לי שאתה לא יכול לעשות את זה, תשאל האם אני יכולה לעזור לך עם זה?’ וזה עובד. אחת הבנות נהגה לבכות אם משהו לא היה בסדר. היא באמת ובתמים ממש דומעת על זה, אז נתתי לה את ה"מנטרות" האלה שנה אחר שנה. עכשיו היא בכיתה ג'. השנה היא התקשרה אלי לעזור לה ואמרה 'איך אני יכולה להפוך את הענפים האלה לדקים וטובים יותר ממה שהם כרגע, אני לא מצליחה לעשות את הענפים?' זה היה צעד אמיתי קדימה, זו מיומנות שמשנה חיים . הם יקבלו יותר עזרה מהעולם אם הם ידעו לשאול את השאלות הנכונות. תשכחו מהאומנות, תשכחו מהציור, תשכחו את זה לגמרי, אבל אם הם ילמדו לשנות את השאלות שלהם לשאלות ספציפיות, אני מאמינה שהם יקבלו יותר ממה שהם רוצים בחיים. מה שאני אוהבת בהוראת אמנות זה שהיא מאפשרת כל כך הרבה ייחודיות מצד אחד, מצד שני היא נותנת מיומנויות תקשורת מצוינות, כלים לחשוב ומציעה ניסיון שמראה שהתהליך באמת משפיע על התוצאה, ומכאן התהליך הזה חשוב יותר מהתוצאה.'




ג'וסינה: 'מהם הכללים וחירויות ספציפיות בהוראה שלך?'


מרים: 'כדי להגיע למשהו טוב, צריך להקרין משהו טוב. הוא זקוק לחדר נקי, פיזית ובאנרגיה האלקטרומגנטית של האטמוספרה. אין טעם לנסות לעשות אמנות יפה כשאתה במצב רע או באווירה נמוכה. זה תלוי למה אתה מכוון. אם אתה אחרי נסיבות טיפוליות, זה דורש אווירה מאוד מרפאת ובטוחה. שיעורי אמנות צריכים לשאת את הריפוי והביטחון הזה, כי הביטוי של החיים הפנימיים והרגשות של האדם הם חלק ספונטני מיצירות האמנות. השיעורים אינם מכוונים לטיפול כהנחת יסוד ראשונה אלא דורשים נסיבות למידה מכוונת, שהיא נעימה, מקדמת וחיובית. אני אומרת להם: 'אם אתם רוצים שהציור שלכם ייצא מיוחד היום, אתם צריכים להשקיע מאמץ מיוחד בפנים.' אני רוצה להרחיב את האפשרות של הילדים לגשת אל ההיבטים המשובחים של החיים והאמנות. בהסכם הראשון שלנו נקבע ששיעור האמנות הוא אקולוגיה: ברגע שהם נכנסים דרך הדלת, יש דברים שהם לא יכולים להכניס פנימה. דבר אחד הוא לצחוק אחד על השני, או לתת לילדים אחרים הערות לגביהם על עבודה שהם לא ביקשו. יש לי לפחות מטרה אחת מוגדרת לכל שיעור. לפעמים זה יהיה לעודד את התושייה שלהם, ולראות היכן הם ממוקמים, או מה יש בהם כדי שהשיעור יתחיל ב'בסדר, היום זה היום שלך, תעשה מה שאתה רוצה, קח כל גודל של עמודים שאתה רוצה - גדול, קטן, צבעוני -, השתמש בכל חומר.' חלק מהשיעורים מונחים בכל שלב של הדרך כשאני רוצה להעביר אותם בתהליך שהם לא יודעים עליו, אז אני חייבת להיות המנהיגה. כמורה, אני חייבת להוכיח שאני אמינה, שילכו איתי את הקילומטר הזה. לרוב זה אומר שהשיעורים נבנים מתוך שיקול של ביטחון שיתן לכל הילדים הצלחה. עבור ילדים רבים זו הקלה עצומה להיות מודרך בתהליך. זה יכול להיות מאוד מאיים לקבל דפים לבנים, שאומרים 'הנה, צייר מה שאתה אוהב ותהנה'. אם אתה מבקש מילדים לעשות משהו, אתה אחראי קודם כל להראות להם איך. זה נשמע מובן מאליו אבל הניסיון שלי כסטודנטית היה רחוק מזה. אני זוכרת איך זה הרגיש וכמה זה היה מייאש. לכן, תרגילים ספציפיים המגדירים תהליכים שלב אחר שלב, תהליך התניה טוב, הערכה מפורטת ועידוד עוזרים להנחות את הילדים לידיעה עצמית שהם מסוגלים, יצירתיים ואינטליגנטיים.


מטרה נוספת, שהיא למעשה תוצר לוואי, היא לעשות דבר אחד עם תוצאות רבות, כמו לשים זרע על איך לראות ולהעריך את הייחודיות שלנו בזמן שאנחנו בתהליך יצירתי. אני מנסה באמצעות האמנות ללמד מידע וערכים שמצאתי שימושיים בחיי ותהיה רלוונטית גם לחיי הילדים'.




ג'וסינה: 'את יכולה לתת כמה דוגמאות לגישות שקשורות לחיים הכלליים?'


מרים: 'דבר אחד גדול הוא ללמוד לראות את הדברים כפי שהם על עצמם. זה אחד היתרונות העיקריים של שרטוט: זה בעצם ללמוד להסתכל על משהו אחר כפי שהוא ולראות במה מדובר. לא לשים על זה את מה שאתה חושב שזה. בלימוד ציור חיוני להשתמש בצד הימני של המוח. שיתוף פעולה ואיזון נכון בין שני הצדדים של המוח חשובים מאוד לכל דבר. דוגמה נוספת היא איך לחשוב על תכנון וסידור הדף לפי מה שרוצים בו. מרכז הוא תפקיד חשוב. רבים מהדור של היום, שרק צריכים ללחוץ על כפתור כדי למרכז טקסט מתקשים בכך כשהם צריכים להבין את ההיגיון מאחורי למרכז משהו. הם לומדים להבין קצת גיאומטריה, לדעת על רדיוס המעגל וכל התבניות והעיצובים שניתן להסיק מהידע הזה, קצת על משולשים. הם צריכים ניסיון בדברים פשוטים כאלה. אני מאמינה שחשוב ללמוד איך לחלק דף - אפילו להכין כרטיס יום הולדת פשוט. חלוקת דף או שרטוט של קו ישר ביד ממלאים תפקיד חיבור בגוף ובמוח. זה גורם לילד להיות מאוזן יותר. אם זה לא נכון הם צריכים להגדיר למה זה לא נכון, להשתמש בזה כמידע כיצד לשנות את זה. זה עוד דפוס מחשבה חשוב: אם אתה עושה טעות, זה מידע מצוין כי הוא מלמד אותך איך לעשות את זה טוב יותר או איך לתקן את זה. זה טוב לזהות שזה שגוי; אחרת לא היית יודע. אז זו דרך ליצור קשר עם המציאות ולכן הוראת אמנות היא הרבה יותר מסתם הוראת אמנות. וזה חל לא רק על אמנות, כלומר מורה ההתעמלות יכול להדריך פונקציות כלליות בחיים דרך חדר כושר וספורט, בתנאי שכל מורה יעבוד בסביבה שבה אותם ערכים משותפים לכולם, כך שלא תהיה סתירה או קונפליקט. זה כל כך חשוב לבטיחות הפנימית והלכידות של הילדים.


כמה בחירה לתת לילדים בכל גיל זה מחקר חי אצלי. בבית הספר שלנו אנחנו נוטים לתת את זה בחתיכות קטנות בגודל ביס בהתחלה, ויותר ככל שילדים גדלים, אבל גם אז צריך להנחות את הבחירה. יותר מדי חופש יכול להיות כלא גדול אם אדם לא מוכן לקבל אותו. ובכל זאת, יש דבר מקסים שמתגלה כשהם עושים את שלהם; יש מקום גם לזה. זו שאלה של איזונים ותזמון. אם תחליט שהתרגיל להיום הוא לצייר צמח, אז בתוך הגבול הזה הם יכולים להיות חופשיים ומאוד אקספרסיביים. אם הם הולכים לאיבוד באוקיינוס של אפשרויות, הם ישרבטו משהו. יכול להיות שזה רק דבר אחד שהם הצליחו לצייר שוב ושוב. הם יוציאו את זה מחוסר המיומנות שלהם, וזה לא מגוון רחב מאוד של בחירה.


שאלה נוספת היא האם ומתי להתעקש למלא את כל העמוד. זה לא ערך קדוש בפני עצמו אבל כשילד לא רוצה למלא את הדף, יתכן ויש לו בעיה מוטורית. הוא יתגבר רק עם הרבה תרגול, אז הוא צריך הרבה עידוד ורמות מדורגות של אתגרים. עידוד ומשוב חיובי ספציפי חשוב מאוד. כדי ליצור לכידות בין הילדים ולהימנע מתחרות, אני פונה לכל הכיתה ב"כולכם מסתדרים טוב היום", או "אני מאוד מתרשם מהרצינות שלכם", או "יש הרגשה כל כך נחמדה של עבודה טובה שנעשתה. ". כאשר הדברים נאמרים ומתכוונים באמת ובתמים האווירה בכיתה משתנה. מעל לכל הקריטריון העליון מבחינתי הוא ליצור הצלחות לילדים. הם חייבים להצליח! הצלחה היא לא דבר אחד. אין תשובה אחת נכונה. הדגמת מגוון גדול של שיקולים וקריטריונים להצלחה היא חינוכית מאוד כי עם שיקולים שונים כמו- "ילד, לא ויתרת, ההתמדה שלך מדהימה!" הלמידה מתרחשת וכל ילד יכול להצליח רק מעצם העשייה והניסיון שלו. לשפוט תוצאות כאילו היינו בתחרות יופי כלשהי, זה מזיק, זה יוצר מושג של כישלון שאינו מקדם. הערכה והכרה בהצלחותיהם מחזקת את המודעות ליכולתם ועוד פתיחות ונכונות לנסות בפעם הבאה. זה באמת מאוד טבעי ובשלב מסוים ביציאה מהחיים הם יוכלו לעודד את עצמם, ולא לפסול אפילו את ההצלחות הקטנות, מה שנקרא ברור מאליו'.



ג'וסינה: 'מה חשוב לך באמנות?'


מרים: 'האמנות הפלסטית מאוד מגלה, כי השפה היא לא דרך מילים; זה דרך משהו מופשט יותר ואולי מגיע מהחצי מודע או אפילו הלא מודע של אדם; זה קצת יותר חופשי. לכן אתה יכול לבטא דברים שעדיין אין לך שמות עבורם; אתה יכול לשים אינספור ניואנסים ווריאציות. אני חושבת שזה באמת יכול להיות תרגום של מה שהנשמה אולי תרצה לומר, או התגלמות של מהויות. אתה יכול לצייר עץ אחד, ואתה יכול לצייר מיליון עצים. כל עץ יכול להיות כל כך שונה, ומדגיש היבטים שונים. יכול להיות שאדם יודע בדיוק מה הוא רוצה להביע דרך העץ, או שאדם יכול לבטא משהו עמוק בפנים. אני מאמין שיש גם אפשרות להתחבר למהות באופן מודע, מסיבה מכוונת, ולהרוויח בכך חופש עצום באמצעות אמנות. אז את מדברת על 'אמנות מהות'.


עם זאת, יש לדבר על נושא זה של אמנות המהות בהקשר של תהליך והתקדמות אנושיים, פלנטריים ויצירתיים. שכן בהקשר זה האמנות יכולה למלא תפקיד חשוב. מבלי להיכנס לטריטוריה ענקית נוספת, זה אומר שאמנות יכולה להוות עוגן ואמצעי לחקר כוחות חדשים שיש לנו כבני אדם את האמצעים והבחירה לעבד ולתרגם לחיינו, לבטא, לחגוג, לתת להם חיים. ואם מה שאנו מתחברים אליו מתקדם לנוכח התהליך האנושי והבריאה המתפתחת, הרי שהבאנו משהו שמועיל לבני אדם אחרים, למען הקשר וההתפתחות שלהם בתוך התהליך הזה. כולנו באמת בהתפתחות אנושית אחת גדולה ויכולים לעזור מאוד אחד לשני, אם כל אדם יעשה את מה שהוא אוהב לעשות, ובכך למעשה מתרגם היטב את התחומים שהוא או היא מתחברים אליהם. זה כמו כשמוסיקאי כותב שיר שיכול לעודד אחרים. אז כאן אני מאמינה שיש הבחנה בין אמנות שנועדה להביא משהו שהוא מעבר לרמה האישית. בשביל זה אדם צריך ללמוד להיות פתוח, חסר צבע וחסר פניות, כדי שמה שעובר דרכו יקבל את מה שהוא צריך כדי לעבור היטב. ויש קו דק מאוד, בין הביטוי שלך (שלא פחות רלוונטי) ובין מהות שאת מארחת. בכל מקרה תרגישו מחוברים למהות הזו ואולי תתקשו להבדיל בין "IT" לבינכם. אני לא בטוחה שההגדרה כל כך מכרעת, אבל הכוונה והסיבה שבגללה את נותנת במה להשפעה כזו או אחרת היא הכל. לשם כך נדרשת מיומנות שלא תתפשר על מה שאת רוצה לתת לו ביטוי. אם את יודעת רק לצייר בעיפרון ויופיע משהו שצריך לבוא לידי ביטוי באמצעות צבעי מים, לא תוכלי לעשות זאת; או אם את לא יכולה לשרטט כל חייך, את לא יכולה לבטא משהו בפרופורציות הנכונות כפי שרואים בחיים האמיתיים. ככל שיש לך קשת רחבה יותר של מיומנויות, כך את חופשייה יותר וכלי טוב יותר לכל מה שרוצה לבוא לידי ביטוי דרכך".


ג'וסינה: 'איך את יודעת שאת מתחברת למהות מחוצה לך ושזו לא המצאה ואקספרסיוניזם אישי שלך?'


מרים: 'אני חושבת על זה במונחים של מחקר חי.. בגלל אופי התהליך הזה, שהוא מאוד גבוה ולמעשה יש לו פוטנציאל להתמודד עם כוחות חדשים, אולי את לא יודעת. עם זאת, יש אינדיקציות, כמו איך זה גורם לך להרגיש, אילו תחושות גוף את רושמת (אם בכלל), ותגובת אנשים אחרים לעבודה שלך.. אם מהות גבוהה משחקת, זה יגרום לתגובה דומה באֲנָשִׁים רבים. באותו האופן שבו הפירמידות, או הטאג' מאהל, מושכות אליהן הרבה מאוד אנשים וגורמות ליראה גדולה אצל רבים - זה אומר שכיצירות אמנות הן "עובדות", ויש להן השפעה ממשית ואמיתית. כשאתה רואה ציור אמנותי של נמר מפחיד רץ עליך, זה יפחיד אותך כשתראה אותו. אבל אם מישהו עובר ואומר 'אוי, איזה דבר קטן ומתוק', זה לא נגע במהות העזות. כמובן שאנשים משתנים בתגובות שלהם בגלל תרבויות ופסיכולוגיות, אבל ככל שהאמנות גדולה יותר כך יש פחות מחלוקת לגביה.


אמנות המהות היא פריבילגיה שיש לבני אדם בגלל היכולת שלהם לבחור. למשל לבחור את הוורוד הזה ולא את הוורוד הזה, את הצורה הזו לא את הצורה הזו, הרכב הזה או הזה, לשים את זה כאן ולא שם. זה כמו מכונה מאוד מתקדמת שמרגישה, רושמת ויכולה לבטא מסרים עדינים מאוד למחוזות פיזיים. דרך נוספת להסתכל על יצירות אמנות היא שהם כמו חשבון בנק: אם אתה מכניס משהו לציור, אנשים אחרים יכולים לבוא ולצייר ממנו. אם זה מסדר נפוץ יותר ונמוך יותר, זה מה שיהיה זמין לצייר מיצירת האמנות - אשר, שימו לב, עשויה להיות אטרקטיבית ככזו. יכולות להיות סיבות רבות לחלוק יצירות אמנות שונות; חלקם יכולים לגרום לאמפתיה, חלקם בעלי מוטיבציה להעלות נושאים ושאלות, לעורר מחשבה ומודעות, וחלקם יכולים לגרום למצב באנשים שיעזור להם להתמקד על נושאים חשובים בחייהם. האמנות האסלאמית עשתה את זה.


ניתן להשוות אמנות - או בעצם כל פעולה אנושית - למספרי טלפון: אם תחייגו 7834495 תגיעו לגורם אחד, ואילו אם תתקשרו למספר 5477312 תקישו לאחד אחר. לפעמים אני חושבת שאמנים לומדים להקשיב בדרך או לליבם שלהם, או לאני הגבוה, להיות מספיק שקטים לשמוע ולהרגיש את מה שרוצה להיקרא, ולאפשר לעצמם להתרגש, להרפות מהאישיות שלהם ולתת אמון במה שעובר.'




ג'וסינה: 'איך ההשקפה הזו על אמנות מהות משפיעה על ההוראה שלך בבית הספר?'


מרים: ״אני מרגישה מחויבת לתת לילדים בסיס איתן טוב, של טכניקה וביטחון ביכולת העשייה שלהם, כדי שכשהם יגדלו יוכלו לבחור בעצמם איך הם רוצים להשתמש באמנות שלהם, לאיזה כיוון. אני משתדלת ככל האפשר לתת לכל לילד להישאר כמה שיותר קרוב לעצמו. ישנה דוגמה טובה לתרגיל שמדגים כיצד אני מכניסה אותם לרעיון השימוש באמנות כאמצעי לעיגון, ובמיוחד במקרה זה שימוש באמנות כעוגן לכוונות שלך. בילדי כיתה ז' הילדים עושים מגנים אישיים שבהם הם מבטאים את כוונותיהם ואת מה שהם רוצים להשיג. הכנת המגן (שהיא במהלך מספר חודשים) מלווה תהליך מדיטטיבי בשלוש שאלות:


מה אתה אוהב בעצמך - תכונה מולדת שאתה שמח שיש לך?

תחום או נכס שהשתפרת בו השנה?

משהו שהיית רוצה להשתפר בו?

כל השלושה מיוצגים על ידי חפץ הנושא את האיכות הזו - למשל: דוב שעומד במקום הנכון לוכד דג סלמון שעולה במעלה הזרם, מייצג את היותו אינטליגנטי לגבי הימצאות במקום הנכון בזמן הנכון... או שעון המייצג דייקנות , או ספר המייצג ידע. הילדים עבדו על המגנים, כי הם כותבים מאמר על השורשים ועל עצי המשפחה שלהם באותה שנה, אז כשהם גילו על משפחותיהם ועל עצמם, הם מציירים מגנים על מה שהם עוסקים בחיים במקביל לתהליך הזה. הציור הוא כלי להוריד את אלה בצורה שתהיה לך עוגן לצייר ממנו. זה כמו בנק של עידוד שאתה שם לעצמך כתזכורת לכוונות שלך. כשאתה מסתכל על זה אתה יכול לשאוב ממנו, אפילו הרבה יותר כוח.


אני חושבת שהדברים מצטרפים ברגע שהמגנים מורכבים, ומכיוון שהעולמות האלה הם גם מאוד מורכבים ומאוד מגוונים בעצמם, זה כמו מספרי הטלפון האלה, שלזה יש 8, ולזה 7. כאנלוגיה אולי יש 10 ספרות זהות בניהם אבל הן יורכבו יחד בשילובים שונים ויתקשרו למהויות שונות עם רגשות שונים. ילד אחד יעשה אריה שיוציא תחושה של אומץ; אחר יעשה אריה עם תחושת אצילות, ובכל זאת הם עובדים מאותה תמונה כדי לבטא את אותו אריה. ישנן השפעות מרובות הפועלות דרך אנשים שגורמות להם להיות שונים, ולכן כל יצירת אמנות יוצאת באופן ייחודי. זה מאוד מיוחד, ויש מספיק מהויות טובות שרוצות לעבור דרך הטבע של כל אדם ולמצוא עוגן.


אנו נמצאים בעולם מתפתח ושינויים של תקופות יבואו דרך אנשים. אני באמת מרגישה שהתלמידים שלי הם אמני העתיד. עבדתי עם כיתות ח' ו-ט' על ציר הזמן של האמנות ממצרים העתיקה ועד המאה ה-21. בסוף ציר הזמן אמרתי: "תקשיבו, השלב הבא הוא אתם!"



זכויות יוצרים © 2001-2023 The Template Foundation, כל הזכויות שמורות.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page